Anxietatea si atacurile de panica


atacuri-de-panica-brasov

Ce este anxietatea?

 

Anxietatea este un sentiment caracterizat de neputinta, frica de un pericol iminent si uneori  panica. Poate fi insotit de reactii fiziologice cum ar fi cresterea ritmului cardiac, hiperventilatie, transpiratie, stare de tensiune, nervozitate, agitatie.

 

Ce sunt atacurile de panica?

 

Anxietatea declanseaza de multe ori atacuri de panica. In atacul de panica persoana simte niveluri ridicate de teama si anxietate, astfel incat poate simti ca imediat ar putea avea atac cardiac, ca va innebuni sau ca isi va pierde controlul.

 

Atacurile de panica, aparent, par ca vin „din senin”, dureaza maxim 10 – 15 minute, insa produc multa suferinta.

 

Simptome care apar in timpul unui atac de panica:

 

  • senzatie de sufocare
  • ameteala
  • transpiratii
  • tremur si tahicardie
  • probleme de respiraţie
  • furnicaturi
  • tiuit in urechi
  • tremor
  • dureri de piept
  • transpiratie
  • palpitaţii
  • teama de a nu innebuni/ de a pierde controlul
  • teama de moarte
  • uneori agorafobie

 

 

Deoarece atacurile de panica sunt repetitive, oamenii dezvolta adesea o forma de anxietate anticipatorie, facandu-si griji tot timpul despre locul si momentul aparitiei urmatorului atac.

 

 

Psihoterapia atacurilor de panica:

 

In prima etapa vom discuta despre ce sunt atacurile de panica, cum se manifesta acestea si despre modalitati de a le gestiona, atunci cand apar, prin tehnici de relaxare.

 

In a doua etapa vom discuta si vom exploram care sunt temerile pe care le ai, de unde vin, care este rostul lor si care este originea lor inconstienta. Atunci cand suntem speriati si stim ce ne sperie putem sa tinem cont de ce ne sperie si sa facem ceva pentru a ne proteja. Cand nu stim ce ne sperie nu stim ce putem face pentru a ne proteja pana nu intelegem de unde vine frica.

 

In procesul de dezvoltare, o anxietate timpurie este frica de pierdere a dragostei sau a aprobarii cuiva foarte important. O alta sursa de anxietate si mai primitiva in dezvoltare este posibilitatea pierderii nu numai a iubirii obiectului, dar si a obiectului in sine – este ceea ce numim de obicei anxietate de separare.

Cele mai primitive forme de anxietate sunt anxietatea persecutorie si anxietatea de dezintegrare. Anxietatea de dezintegrare isi poate avea originea fie in frica de a-si pierde perceptia de Sine sau a limitelor proprii prin fuziunea cu un obiect, fie in teama ca sinele se va fragmenta si isi v-a pierde integritatea in absenta oglindirii sau idealizarii raspunsurilor de la ceilalti in mediu.

 

Recomandari:

 

  • Mergi sa faci un consult medical pentru a exclude orice posibilile cauze medicale.
  • Daca nu sunt cauze medicale ale simptomelor tale apeleaza la un psihoterapeut.

 

Ce poti face tu daca ai un atac de panica:

 

  • Daca ai atacuri de panica constientizeaza faptul ca acestea sunt doar atacuri de panica, iar simptomele se datoreaza panicii si nu unei alte cauze.
  • Foloseste tehnici de control al respiraţiei (respiratia abdominala) pana cand simti ca simptomele se amelioreaza.
  • Fa exercitiile de respiratie abdominala de 4-5 ori pe zi timp de minim 3 saptamani. Acestea regleaza respiratia si au efect de relaxare. (Nu te astepta insa la prea mult intr-un timp prea scurt. Pentru a avea efect este nevoie sa exersezi constant mai mult timp).

 

Respiratia abdominala (diafragmatica)

 

Ce este?

 

Cand suntem agitati, nervosi, speriati noi avem tendinta sa respiram toracic, folosind doar partea superioara a plamanilor, nu si partea inferioara a acestora. Respiratia abdominala(diafragmatica) este respiratia mai ampla,  prin care aducem aer si in partea inferioara a plamanilor.

 

Cum se realizeaza?

 

  1. Aseaza-te confortabil pe un pat sau o canapea.
  2. Pune o mana pe abdomen si pe cealalta pe piept.
  3. Inspira si tine-ti respiratia timp de 10 secunde. Apoi lasa aerul sa iasa.
  4. Inspira iar 3 secunde si expira altele 3.
  5. Inspira si expira in felul acesta de cel putin 10 ori.
  6. La fiecare minut (10 inspiratii- expiratii) tine-ti respiratia 10 secunde.
  7. Concentreaza-te asupra numaratului.
  8. Continua acest exercitiu cel putin 10 minute.
  9. Daca se intampla sa te invadeze gandurile da-le deoparte si continua numaratoarea. Este posibil sa simti te simti un pic ametit/a dupa primele exercitii de respiratie abdominala. Pe masura ce vei exersa aceste exercitii ameteala v-a disparea.