Kathrin A. Stauffer defineste neglijarea emotionala in felul urmator:
“Ceea ce numesc eu neglijare emotionala este in mod specific experienta din primele luni si din primii ani de viata , cam pana la varsta de sase ani de a nu se simti binevenit, de a nu fi vazut ca o persoana distincta si a nu iti fi indeplinite nevoile sau nici macar percepute de catre ingrijitori.”
Consecinte ale neglijarii emotionale:
- Copiii neglijati emotional cresc cu deficite de dezvoltare
- Copiii neglijati emotional se simt ignorati, au sentimentul ca nu sunt doriti
- Anxietatea si rusinea vor fi generalizate si persistente la adultii care au fost copii ignorati
- Adultii care au fost copii neglijati emotional nu vor astepta nici un ajutor si nici o sustinere de la ceilalti si considera de la sine inteles ca nu se pot baza decat pe ei insisi
- Copiii neglijati de ingrijitorii lor sunt susceptibili sa dezvolte legaturi de atasament foarte nesigure in cadrul carora nu vor crea niciodata probleme si este posibil sa se teama de orice exprimare temperamentala a altei persoane care pare sa puna la incercare relatia. Acest tip de atasament este posibil sa persiste pana la varsta adulta
- Neglijarea emotionala are ca efect asupra copiilor o amigdala mai reactiva, ceea ce sugereaza ca aceste persoane vor fi mai predispuse la aceasta anxietate de-a lulngul intregii vieti
Citeste si articolul: Bunastarea psihologica
Intelegerea lumii interioare a persoanelor neglijate emotional
- Copiii ignorati ajung sa traiasca intr-o lume rece si indiferenta, simtind multa frica. Majoritatea oamenilorcare traiesc cu aceasta frica invata sa o amorteasca, sa se decupleze de la ea astfel incat sa nu o mai perceapa si sa nu ii mai debiliteze.
- Una dintre modalitatile prin care copiii ignorati incearca sa faca fata fragilitatii usor de perceput a legaturilor lor de atasament este sa devina extrem de sensibili fata de starea de spirit a celorlalti , in efortul de a pastra putina apropiere si siguranta pe care o au. Din nefericire, nu este posibil ca niste copiii atat de mici sa se poata concentra asupra celorlalti farav sa isi piarda propria constiinta de sine. Cand ajung adulti pot parea niste persoane foarte fuzionale , persoane cu granite extrem de slabe si adesea cu o identitate incerta.
- Acesti copiii ignorati traiesc intr-o lume solitara, in care nimeni nu e de partea lor, nimeni nu ii intelege si pe care nimeni nu o poate face mai buna. A se obisnui cu aceasta singuratate profunda si a gasi niste firimituri de siguranta si de predictibilitate reprezinta o strategie de coping importanta.
- Din cauza ca nu au avut un adult care sa ii ajute sa isi regleze sentimentele pe cand erau bebelusi ar putea sa nu ajunga niciodata buni la asta si prin urmare ar putea fi preocupati mai degraba sa gaseasca siguranta, stabilitate si calm in toate aspectele vietii si sa excluda adesea orice alt scop.
- La maturitate vor fi timizi, tacuti, vor da semne de stima de sine scazuta, fiind de exemplu conformisti, sarguinciosi, supraadaptabili.
- Un copil ignorat poate simti ca este dezgustator sau lacom ori „gresit”, lipsindu-i undeva in adanc o calitate umana esentiala. Rusinea sa are o calitate atotacaparatoare ca si cum identitatea persoanei si chiar si sufletul ei e demn de rusine.
- Ei vor fi aproape sigur si mai rusinati de faptul ca nu isi pot ascunde sinele rusinos.E rusinos sa fie anxiosi si nesiguri. E rusinos sa nu le placa jocurile galagioase si incaierarile cu alti copii. E rusinos ca nu le place sa mearga in cluburi si la petreceri cu lume multa. E rusinos sa fie inhibati, inadecvati social si sa nu poata sa isi faca prieteni cu usurinta.
- Copiii ignorati traiesc de obicei cu sentimentul ca se dezamagesc mereu pe ei insisi si ca nu pot da vina pe altcineva in afara de ei insisi pentru nenorocirile lor.
Cum poate ajuta psihoterapia copiii neglijati emotional/copiii ignorati
Antonimul sanatos al neglijarii este atentia sau experienta de a fi vazut, inteles, ingrijit si pastrat in ganduri.
Clientii se vor simti mai in siguranta , mai acceptati si mai vazuti de un terapeut care intelege cum este sa ai experiente similare. Intelegerea este terapeutica prin ea insasi.
In cazul copiilor ignorati adesea este o usurare extraordinara sa stea cu o persoana care mai degraba intelege decat sa ii judece, sa ii invinovateasca sau sa ii umileasca prin lipsa de intelegere.
Recomandari pentru psihoterapia cu adultii care au fost copiii neglijati:
- Siguranta si continere
- Evitarea provocarilor si confruntarilor
- Orientarea catre deficit
- Dozarea interventiilor in parti suficient de mici pentru a duce la o experienta de succes.
- Atentie la rusinea clientului, inclusiv la rusinea de a fi in terapie
- Constientizarea faptului ca sentimentele placute ii pot parea amenintatoare clientului
- Sustinerea sentimentelor pozitive
- Folosirea unor abordari care sa stimuleze imaginatia
Citeste si articolul: Stres – factori, reactii, recomandari
Kathrin A. Stauffer scrie despre cum lucreaza cu adultii care au fost copii ignorati in diferitele etape ale terapiei:
„In cursul obisnuit al terapiei unui client care a fost un copil ignorat, eu incep adesea cu abordarea anxietatii si a stresului care ii debiliteaza atat de mult pe copiii ignorati. Pentru ca procesul terapeutic sa fie mai usor este utila adesea, ca prima etapa, ajutarea clientului sa isi regleze mai bine sentimentele.
Dupa ce se imbunatatesc putin nivelul anxietatii si reglarea generala, in a doua etapa as putea recurge la terapia traumei , pentru a aborda in mod direct atat traumele timpurii (de atasament) cat si alte traume posibile.
In a treia etapa as putea folosi o abordare care incepe cu un aspect al experientei nonverbale. Copiilor ignorati le place adesea acest lucru , pentru ca apeleaza la punctele lor forte si vine in intampinarea loracolo unde se afla ei.Astfel, as putea alege sa lucrez corporal, sa fac masaj sau sa apelez la imagini sau arte creative
In ultima etapa a terapiei pun accentul pe revizuirea procesului.In aceasta etapa cred ca cel mai important lucru este sa ma asigur ca respectivul client pastreaza toate resurselenoi pe care le-am pus la punct , in timp ce ne pregatim terapia.”
Bibliografie pentru neglijarea emotionala:
Neglijarea emotionala si adultul in terapie. Consecintele de lunga durata ale dezacordajului timpuriu, Kathrin A. Stauffer
Drama neglijarii emotionale din copilarie, Jonice Webb, Christine Musello