Doliul nu se traieste in singuratate


doliu

Doliul nu se traieste in singuratate. Este un proces ce necesita prezenta unei persoane din  familie sau din comunitate.

De multe ori in societatea noastra persoanele care trec prin doliu se simt izolate cu durerea lor. Cei din jur le transmit de multe ori mesaje de genul:  sa fie puternici,  ca gata, au trecut cateva luni si e cazul sa mearga mai departe.

Si atunci cel aflat in doliu se inchide in sine, se izoleaza de lume pentru ca nu poate merge mai departe, pentru ca el inca sufera si nu este pregatit sa mearga mai departe.

Cei din jur insa pot simti ca, pentru cel aflat in doliu ei nu mai sunt importanti, ca acestuia nu ii mai pasa de ei si atunci atunci considera ca procesul de doliu a tinut destul.

De multe ori motivul pentru care acestia nu pot accepta procesul de doliu este ca ei au la randul lor un doliu neancheiat, un doliu dureros fata de care s-au indepartat, pe care l-au reprimat. Ca sa se protejeze stau departe de cel aflat in doliu ca sa nu se „molipseasca”.

Traim intr-o societate unde este multa tristete neexprimata, sunt multe dolii nefacute.

Cu cat am fost mai atasati de cineva cu atat doliul este mai intens, mai dureros. Insa este un proces necesar. Doar trecand prin doliu  putem sa ne reatasam de alti oameni, sa formam noi legaturi.

Mai jos va prezint cele 8 etape ale procesului de jelire prezentate de George Kohlrieser in cartea: “Solutionarea conflictelor si crearea performantei”.  Acestea va pot ajuta sa identificati unde va aflati in propriul proces de doliu si sa constientizati ca ceea ce simtiti este firesc, nu inseamna ca „innebuniti” daca simtiti intens durerea.

 

Cele opt etape ale procesului de jelire

 

1.      Negarea si izolarea – in aceasta etapa oamenii se simt amortiti ca si cum ceea ce s-a intamplat nu are legatura cu ei. Este o etapa in care oamenii nu simt durerea, sunt detasati emotional. Este o etapa care ajuta mintea sa se obisnuiasca cu pierderea. In anumite momente dupa anumite  pierderi negarea este sanatoasa, dar daca dureaza prea mult ea devine distructiva.

 

2.      Protestul si furia –dupa negare isi face loc furia. Este etapa cand oamenii isi pun intrebari de genul: “De ce?, De ce mi se intampla mie asa ceva?, De ce eu?” Oamenii devin furiosi pentru ca au pierdut pe cineva foarte drag, pe cineva care le aducea iubire, confort, alinare. Furia este o emotie fireasca care apare atunci cand un obstacol apare in calea nevoilor noaste. De multe ori furia este confundata cu comportamentul violent. Expimarea sanatoasa a furiei este necesara pentru a se putea elibera de ea.

 

3.      Tristetea, dorul si tanjirea – In aceasta etapa este importanta exprimarea emotiilor prin plans.

Oamenii se pot simti foarte singuri atunci cand nu reusesc sa planga, sa isi exprime durerea. Suferinta este simtita mai intai la nivelul stomacului apoi ea urca si este smtita ca o durere in piept si se transforma intr-un nod in gat si in presiune la nivelul ochilor.
 
4.      Frica sau sentimentul de groaza – unii oameni cand pierd pe cineva pot simti o frica puternica, groaza ca ar putea fi in pericol ei sau alte persoane dragi lui. Exprimarea emotiilor in prezenta cuiva poate ajuta gestionarea acestora.
5.      Acceptarea mentala si emotionala – in aceasta etapa oamenii au ajuns sa accepte pierderea din punct de vedere mental si emotional.
 

6.      Formarea de noi atasamente, noi legaturi  – Exprimarea emotiilor asociate cu pierderea este necesara pentru a putea crea noi legaturi, pentru a crea noi relatii.

 
7.      Iertarea

 

8.      Recunostinta
 

Daca doresti sa te autoevaluezi din perspectiva propriilor procese de doliu te invit sa reflectezi asupra urmatoarelor intrebari:

 

  • Ce pierderi am avut in viata mea personala? Mi-am trait doliul dupa ele si am trecut mai departe?
  • Cat de usor imi este sa ma confrunt cu despartirile, cu dezamagirile si cu esecurile?
  • Sunt constient cand jelesc?
  • Sunt in stare sa imi exprim suferinta?
  • Cat de usor imi este sa-mi creez noi legaturi in urma unei pierderi?
  • Ce am nevoie pentru a putea trece peste pierdere?

 

Daca ai pierdut pe cineva drag si nu ai in jurul tau pe cineva pe al carui umar sa plangi, daca simti ca ai nevoie de suport pentru a trece prin doliu poti apela la ajutor specializat.

Bibliografie:  „Solutionarea conflictelor si crearea performantei”, George Kohlrieser