Cum sa gestionezi anxietatea pe care o simti in legatura cu coronavirus


panica coronavirus

Aparitia virusului coronavirus (COVID-19) afecteaza trei mai planuri ale vietii noastre: planul sanatatii fizice, planul sanatatii psihice si emotionale si planul economic/financiar.

Parerea Organizatiei Mondiale a Sanatatii este ca toate tarile trebuie sa ajunga la un echilibru fin intre protejarea sanatatii, prevenirea perturbarilor economice si sociale si respectarea drepturilor omului.

Voi aborda in acest articol planul sanatatii psihice si emotionale.

 

Planul sanatatii psihice si emotionale

 

In ultima vreme, in media se vorbeste tot mai mult despre coronavirus. Mai mult decat atat, autoritatile iau din ce in ce mai multe masuri pentru a impiedica raspandirea acestuia. Unele dintre aceste masuri par destul de drastice, carantina 14 zile daca vii dintr-o zona unde exista un focar de coronavirus, izolare acasa daca vii dintr-o zona afectata de virus, mai nou Italia a inchis granitele, Romania a luat masura de a inchide scolile pentru 2 saptamani. Toate aceste masuri ne afecteaza pe noi toti intr-un fel sau altul, interfereaza cu planurile noastre de vacanta sau de lucru profesional. Toate acestea trezesc in multi dintre noi panica si frustrate.

Incertitudinea poate sa  creeze haos. Haos in gandire, lipsa de incredere, dificultati in a gasi surse de informatii pertinente nu nu alarmante, lipsa de incredere in propriul corp.

Odata cu incertitudinea sunt agatate si aduse la suprafata anxietati vechi, care au fost ingropate si acum sunt ventilate in stanga si in dreapta fara o intelegere profunda a lor. Este pe de alta parte si o oportunitate de a lucra cu noi insine, de a intelege in profunzime aceste anxietati si a le integra in viata noastra intr-un mod constient.

 

Daca esti o persoana care simte anxietate poti sa observi la tine unul sau mai multe dintre urmatoarele reactii:

 

  • Te simti coplesit/a de panica, nu poti sa ii asculti pe cei din apropiere vorbind despre subiect
  • Daca citesti articole despre subiect sau te uiti la televizor te suprapanichezi
  • Ai impresia ca vine sfarsitul lumii
  • Iti pare ca situatia seamana cu un film apocaliptic
  • La orice simptom corporal pe care il simti ai impresia ca ai coronavirus
  • Ai atacuri de panica
  • Invarti in minte mai multe scenarii apocaliptice

 

Citeste si articolul: Sa ne imprietenim cu frica/fricile noastre 

 

Recomandari

 

  • Cauta surse de informatii credibile, pertinente care ofera informatii clare, descriptive si ofera solutii. Daca citesti un articol si simti ca creste panica pe care o simti atunci acel articol nu este o sursa de informatii buna. Cauta mai departe.

De exemplu, eu urmaresc Organizatia Mondiala a Sanatatii

  • Nu te mai uita la televizor la acele emisiuni care nu fac altceva decat sa accentueaze panica.
  • Nu sta la povesti despre coronavirus cu prieteni care observi ca nu au mecanisme de prelucrare ale propriilor anxietati si nu fac altceva decat sa le ventileze la nesfarsit accentuandu-le pe ale tale.
  • Protejeaza-te informandu-te corect despre coronavirus si situatia creata de acesta.
  • Ai incredere in tine si in corpul tau.
  • Controleaza ceea ce poti controla si renunta sa incerci sa controlezi ceea ce nu este in controlul tau
  • Daca te simti coplesit/a de panica apeleaza la un psihoterapeut care sa te ajute sa gestionezi mai bine anxietatile pe care le simti.
  • Aloca-ti timp seara si dimineata pentru o meditatie ghidata. Poti gasi multe meditatii ghidate pe youtube. Vezi mai jos o meditatie ghidata de Andreea Raicu: