Frica – prieten sau dusman ? Pot sa scap de ea?


frica

Deseori aud exprimata dorinta de „a scapa” de frica:

 

  • „Vreau sa scap de frica!”,
  • „ Cum pot sa scapa de frica?”,
  • „Vreau sa nu mai simt frica!”

 

Nu putem scapa de frica. Putem invata insa sa traim cu ea.

Frica este un semnal pe care ni-l trimite creierul nostru atunci cand acesta detecteaza un posibil pericol. Creierul are un radar care are ca scop identificarea posibilelor pericole din spatiu pentru a ne da ocazia de a interveni si a ne proteja. Frica este un semnal de alarma pe care il trimite creierul nostru  corpului pentru a lua masuri si a ne proteja.

Daca nu ar exista acest sistem am fi deseori in pericol real.

Frica ne-a ajutat sa supravietuim ca specie de-a lungul secolelor. Simtind frica, oamenii au putut sa fie mai atenti la pericole si sa tina cont de ele.

Frica ne este o prietena buna daca o intelegem si tinem cont de ea. Insa, daca avem tendinta de a o reprima, de a o ascunde „sub pres”, de a o aduna in interiorul nostru, de a ne „preface” ca nu ne este frica,  la un moment dat va rabufni, va iesi la suprafata si ne va coplesi. Cand ne simtim coplesiti de frica ne este greu sa o gestionam.

Frica, ca de altfel orice emotie are nevoie sa fie exprimata si sa se tina cont de ea. Atunci cand nu exprimam frica si nu tinem cont de ea la un moment dat este posibil ca frica sa se elibereze din corp prin atacuri de panica.

Noi avem doua modalitati de a reactiona cand simtim frica: reactia de lupta sau reactia de fuga. Atunci cand frica este coplesitoare putem sa avem si reactia de „inghetare” cand ne blocam si nu putem sa reactionam in nici un fel.

Animalele salbatice cand „ingheata”, par ca sunt moarte. Dupa ce trece pericolul se ridica, se scutura si isi continua viata.

Noi cand ne simtim coplesiti ce teama luam in corp frica pe care am simtit-o si o purtam peste tot.

 

Cum putem gestiona fricile si tensiunile din corp:

 

  • punandu-le in cuvinte, vorbind despre ele cu cineva care ne poate asculta
  • intelegand si constientizand ce anume ne sperie si sa luam masuri ca sa ne protejam
  • intelegand si consteintizand care sunt gandurile care intretin frica
  • prin respiratie abdominala
  • facand sport